De la școală la profesie

De la școală la profesie

Printre proiectele prioritare ale organizației se numără și o serie de manifestări dedicate educației, în cadrul cărora sunt aduși laolaltă actori importanți ai acestui domeniu, din România și Germania.

Scopul acestora este de a impulsiona coordonarea între sistemul de învățământ și piața muncii locală, pentru ca tinerii să aibă o specializare încă de pe băncile școlii.

De la școală la profesie – concluziile conferinței: absolvenții învățământului profesional și tehnic din România se pot integra rapid pe piața muncii, dar este nevoie de o schimbare de percepție asupra perspectivelor de dezvoltare a carierei

Conferința „De la școală la profesie”, organizată de Forumul de Cooperare Bilaterală Româno-German, alături de Fundația Michael Schmidt și Fundația Friedrich Ebert, a dezbătut joi, 13 octombrie, în prezența unor lideri importanți din domeniu, situația corelării învățământului liceal și universitar cu piața muncii.

Forumul de Cooperare Bilatarală Româno-German lansează astfel o serie de manifestări dedicate educației, prin intermediul cărora sunt aduși laolaltă actori importanți ai acestui domeniu, din România și Germania, scopul principal al acestor demersuri fiind micșorarea deficitului de specialiști și pregătirea tinerilor, pentru a răspunde cerințelor reale de pe piața muncii.

În centrul atenției a stat întrebarea: Cum poate România să pregătească mai bine tinerii din sistemul de învățământ profesional, liceal și universitar, pentru a se putea angaja, imediat după finalizarea studiilor, în funcție de specializarea lor?

La această întrebare, precum È™i la alte întrebări despre acest subiect au oferit răspunsuri personalități din domeniul educaÈ›iei, dar È™i din mediul afacerilor È™i economic, precum: Werner Hans Lauk, Ambasadorul Germaniei la BucureÈ™ti È™i VicepreÈ™edintele Forumului de Cooperare Bilaterală Româno-German, Ligia Deca – Consilier de Stat, Departamentul EducaÈ›ie È™i Cercetare, PreÈ™edinÈ›ia României, Prof. Univ. dr. Sorin Cîmpeanu – PreÈ™edinte Consiliul NaÈ›ional al Rectorilor, Alina Bratu – Director Comunicare Continental Automotive România, Vlad CherecheÈ™ – PreÈ™edinte AlianÈ›a NaÈ›ională a OrganizaÈ›iilor StudenÈ›eÈ™ti, Gabriela Liliana Petre – Director Centrul NaÈ›ional de Dezvoltare a ÃŽnvățământului Profesional È™i Tehnic, Werner Braun – PreÈ™edinte Clubul Economic German BraÈ™ov, Marin Florian – PreÈ™edinte OrganizaÈ›ia de Tineret al Blocului NaÈ›ional Sindical, Liliana Preoteasa – Director Unitatea de Management al Proiectelor cu FinanÈ›are Externă, Mariana Moarcăș – Senior Operations Officer Banca Mondială, Anca Hociotă – Camera de ComerÈ› È™i Industrie Româno-Germană.

Evenimentul s-a bucurat de participarea, în calitate de Keynote Speaker, a dlui. Stefan Schwartze, Membru în Parlamentul German, unde face parte din Comisia pentru Familie, Persoane Vârstnice, Femei și Tineret și din Comisia pentru Petiții. Stefan Schwartze și Werner Hans Lauk au vorbit despre tradiția îndelungată a formării duale în țări precum Germania, Austria sau Elveția, unde învățământul profesional și întreprinderile private au creat parteneriate care s-au concretizat în forța de muncă calificată și motivată. Mai mult, pregătirea în sistem profesional-dual a reprezentat, pentru mulți lideri din sfera publică sau privată din Germania, un start foarte bun în construirea ulterioară a carierei lor de succes.

În timp ce Ligia Deca a declarat că: ”Învățământul profesional și tehnic din România este unul dintre cele mai vizibile subiecte, aflate în dezbatere. Mulți vorbesc despre revigorarea acestui sector, însă foarte puțini dintre noi ne-am îndruma copiii către o rută profesională. De ce? Răspunsul la întrebare este legat de percepția publică, dar și de infrastructură și resurse. Vorbim despre școli profesionale și licee tehnologice care suferă atât de lipsa de resursă umană, care să înțeleagă ce înseamnă o meserie acum, nu ce însemna acum 20-30 de ani, dar suferă și de lipsa infrastructurii tehnice pentru formarea corectă”, Vlad Cherecheș a declarat că: ”Trebuie să fim foarte atenți la ceea ce se întâmplă în mediul pre-universitar, înainte să ajungem la mediul universitar și în piața muncii. Mulți dintre viitorii studenți nu știu încotro să o apuce și spre ce domeniu să se îndrepte, deoarece noi nu avem un sistem de consiliere și orientare în carieră în învățământul pre-universitar. Teoretic există, însă practic sunt prea puțini consilieri.”

Dl. Sorin Cîmpeanu a vorbit de asemenea, despre „deficitul de reglementări coerente în special în domeniul învățământului profesional” È™i despre „necesitatea de a implementa un bacalaureat diferenÈ›iat, teoretic È™i profesional, care să îi dea È™ansa elevului să aleagă”.

Urmărește video-ul aici.

Această prezentare necesită JavaScript.